Dette spørgsmål er jeg oftest blevet stillet, af både fagkollegaer og ikke fagfolk, hvorfor jeg har været derude, og sigter på at komme af sted igen.
Årsagen skyldes flere faglige grunde. Det kan lyde kynisk, men det er yderst fascinerende at opleve mennesket primitivt og til tider som et andet rovdyr, set fra en kulturhistorisk synsvinkel. Når der opstår katastrofer (naturlige, orkaner, jordrystelser og lignende, samt krige) i et hvilket som helst samfund, eksistere ikke længere systemer orden forsvinder, som vi har set i de sidste mange uger fra Haiti. Tilsvarende situation har, kunne ses i Afghanistan, med deres kulturhistoriske genstande. Undertegnede har tidligere, arbejdet med stjålne kulturgenstande fra Centralasien.
Det er velkendt, at vikingerne færdedes iblandt mange forskellige folkeslag og religioner. Således er det skam også muligt at finde genstande, der stammer fra Afghanistan. De danske vikinger har næppe været i Afghanistan. Det er nok snarere de svenske vikinger, som har klaret de økonomiske forbindelser med centralasiatiske købmænd via de russiske sletter eller floder.
Jeg vil her give jer nogle bud på kulturhistoriske levn, som I selv kan betragte og studere detaljerne på den enkelte genstand – objekt. Fra vikingetiden består den største mængde af genstandsgruppe fra Afghanistan, nemlig mønter, her i Norden. Derfor vil det være naturligt at fremhæve en kufisk dirhem, som befinder sig på Nationalmuseet. I Danmarks Oldtidsudstillingen ses Terslevsfundet (nedlagt efter 943) udstillet. Kigger I nærmere på et af smykkevedhængene, vil I ane en mønt i et af smykkerne.
Møntens oprindelse er i moderne sammenhænge, det sydvestlige område i Afghanistan, som i dag er under kontrol af Talaban. Smykkevedhænget nævnes i publikation Aarbøger for nordiske Oldkyndighed og…1912, dog blev mønten først ordentligt bestemt i 2006, i forbindelse med nedpakningen af Oldtidsudstillingen. Balladen omkring Terslevfundet kan I læse i Nationalmuseets Arbejdsmark 2007.
Forsætter I jeres besøg på Nationalmuseet, videre op til Middelalder og Renæssance udstillingen, og nærstudere I montren, hvori Roskilde og Dagmar korsene befinder sig i. I samme montre, hvori korsene ligger, ses der en lille sølv skål fra Haraldborgs skatten (er nedlagt efter 1132/33).
Selvom Haraldborgskatten blev fundet i 1854, har ingen endnu lavet komparative studier af andre sassanidiske sølvskåle, i forhold til skålen fra Haralborgskatten, så vidt jeg er orienteret.
Afghansk kulturhistoriske levn stopper ikke ved vikingetiden, set med danske øjne, men forsætter videre op til middelalderen, som I kan se ude i de danske romanske stenkirker, blandt andet Sæby kirke.
Hvor mange romanske kirker i Danmark der endnu har bevaret den flotte blå farve, har jeg ingen anelser om. Jeg kan kun anbefale jer, at læse videre i Ulla Haastrups publikation fra 1986, bind 1 om de danske kalkmalerier.
Den sidste ting jeg vil nævne for jer, kan I ikke se her i Danmark, men derimod i Stockholm, på Historiska Museum, svarende til Nationalmuseet i København. Den yndige og lille genstand I skal se, befinder sig i vikingetidsudstillingen.
Den seneste artikel om Helgö buddha figuren, er nok Bo Gyllensvärd (†) fra Excavatins at Helgö XVI, 2004. Her argumenter Gyllensvärd for, at oprindelsen for denne buddha figur må have sin proveniens fra Swat dalen/Valley (Pakistan). Med andre ord, en bred definition, idet Swat dalen stilistisk indbefatter Nordindien og det sydlige Afghanistan, hvilket ikke er usandsynligt, sammenlignet med de andre genstande fra Afghanistan, som findes her i Norden.
Dette var et lille udsnit, af hvad der eksisterer her i Skandinavien fra Afghanistan. Til dem af jer, som skal til Afghanistan i den kommende fremtid, vil jeg lige minde jer om, at der findes et lille stykke dansk kulturhistorie derude!
Set ude fra Nationalmuseets betragtning har Haslund-Christensen været en de største etnografiske indsamlere på det centralasiatiske område, som også forsat præger den permanente udstilling.
Christel Braae antropolog og projektforsker ved Nationalmuseet, arbejder på et bogværk om museets mongolske genstande, der blev indsamlet under de to ekspeditioner i 1930’erne af Haslund-Christensen.