Posted by: salamviking | 13. marts 2011

Tak, Thanks, Dank, Merci, Sukran, Sepasgozaram!

Denne blog startede sidste år i januar 2010, for at skabe et større fokus og forståelse om emnet omkring den østlige globale handel under vikingetiden(ca. fra 750 – 1100-tallet), men primært på de kufiske mønter.

Tak til alle jer derude, som har fulgt med, hvilket jeg er utroligt taknemlig for. Jeg lovede godt nok, at jeg ville forsøge at skrive en gang om ugen, men det har ikke været muligt. Alligevel kom der 20 indlæg, samt 26 kommentarer fra jer, hvilket gør, at bloggen har været besøgt 6000 gange sidste år, hvilket er super fint for mig. På nuværende tidspunkt har der allerede været over 700 besøgende, på trods af, at jeg har svigtet jer. TAK – for jeres opbakning!

Til sidst vil jeg vil gøre jer opmærksom på, at her i år er det 250 år siden, at et lille hold videnskabsfolk stævnede ud fra København med kurs mod de arabiske lande. Syv år senere vendte Carsten Niebuhr hjem som den eneste overlevende. Hold derfor øjnene åbne for alle mulige kommende arrangementer her i DK og de steder hvor Niebuhr og de øvrige videnskabsfolkene var, da der vil blive sat spot på de arabiske rejser i fortid og nutid. Udenrigsministeriet, Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier (ToRS) og Center for Kultur og Udvikling (CKU) står bag fejringen, ved at tilrettelægge en række events- og formidlingsprojekter.

På torsdag d. 17 marts er det Carsten Niebuhrs fødselsdag og han ville have blevet 278 år, og på selve dagen vil jeg befinde mig i Østen. Dog ikke helt de samme steder som Niebuhr, men tæt på. Jeg vil forsøge at skrive derude fra. Så hold øje med, hvad der kommer på bloggen her de næste par dage.

From the opening of the exhibition "SHARJAN" - Art from the Emirates. The National Museum of Denmark, 2010

This blog, started in January 2010, and were mostly in Danish, but was created to bring focus on Scandinavia related to the Eastern global trading during the Viking period (AD 750-1100), and this blog would also focus on Kufic coins.

Carsten Niebuhr

Thank you to all of you who have been following this blog, which I am very thankfully for. I know that I haven’t kept to my promise that I would to write every day…sorry. Anyway, last year there were 20 papers on the blog and 26 comments from your guys, which mean that this blog were visited 6000 times in 2010, which is super good! The blog has already this year (2011) received 700 visits, even though nothing has been written on the blog – yet. Once again – THANK YOU so much for your support!

Last, I want to remind you all that this year (2011) it is actually 250 years ago that a little group of scientists left Copenhagen for the journey of the Arabic expedition. Seven years later Carsten Niebuhr (German mathematician and cartographer) return home, as the only survivor from the Arabic expedition.  Therefore I recommend you all to look out for coming events here in Denmark or abroad, that would bring focus on this Arabic expedition.

On Thursday 17th March it is Carsten Niebuhr´s birthday, where he would turn 278 years old, on the same day I will be in the East. I wouldn’t be visiting the exact same places as Niebuhr, but close. I will try to write something from out there, so look out what will be on this blog!

Responses

  1. Hej Nadia,
    Har du se den nye udstilling på British Museum: “Afghanistan: Crossroads of the Ancient World” – åbnet 3.3.2011.
    Der er også et katalog!
    ISBN: 9780714111728
    Hilsen
    Lisbet

    • Hej Lisbet,
      Ja, jeg ved det godt, og håber at få muligheden for at se udstillingen endnu en gang. Jeg så allerede udstillingen i Paris i 2007, og befinder mig nu i selve landet.
      Desværre kom jeg lidt for sidst, for i onsdag ledte man gratis ud af kataloget fra BM her på Nationalmuseet.
      Vi kunne lave en studietur derover, når jeg er tilbage i DK, i begyndelsen af juni mdr?
      Tak hilsen.
      Med de venligste hilsner
      Nadia


Skriv et svar

Kategorier

